JEMNÁ MOTORIKA! Že čo je to? Aký má význam? A ako s jej rozvojom? Prečítajte si ☞

Jemná motorika sa dnes u detí podľa mnohých učiteľov a psychológov nevyvíja do ich nástupu do školy dostatočne. Je preto dobré, ak s deťmi v predškolskom veku robíte aj aktivity, ktoré jemnú motoriku posilňujú skôr, ako sú nútené učiť sa v škole písať.

Ľudská ruka je unikátny nástroj. Vďaka jej anatomickej stavbe a umiestneniu palca máme my, ľudia, schopnosť robiť množstvo činností, ktoré vyžadujú jemné, citlivé pohyby. Táto schopnosť presných pohybov nie je vrodená, ale získava sa postupne a časom sa zdokonaľuje. Bábätká si ju prirodzene trénujú už od narodenia tým, že všetko chytajú do rúk, prekladajú predmety z jednej rúčky do druhej a neskôr už majú pohyby rúk dostatočne jemné na to, aby dokázali dvihnúť malý predmet len pomocou palca a ukazováka. Toto všetko pripravuje ich ruky na neskoršie písanie.

V dnešnej dobe sa často stretávame s tým, že už najmladšie deti obsluhujú mobily a tablety s dotykovým ovládaním. Toto ovládanie je však príliš jednoduché a neposkytuje primeranú stimuláciu drobným svalom prstov a rúk. Preto je dôležité, aby mali detské rúčky dostatok rôznorodých podnetov a činností, ktoré im poskytnú potrebný tréning jemnej motoriky na viacerých úrovniach.

Naozaj to nie je zložité a častokrát netreba nič špeciálne pripravovať, ani z toho robiť vedu. Stačí do bežného dňa zapojiť niekoľko jednoduchých aktivít. Môžete sa inšpirovať v našom zozname a časom aj sami prirodzene prídete na ďalšie spôsoby, samozrejme, s ohľadom na vek a aktuálne schopnosti vášho dieťaťa.

 

Činnosti v domácnosti

V prvom rade sa nebojte zapájať svoje deti do bežných činností v kuchyni. Okrem toho, že sa tu naučia množstvo užitočných vecí, varenie je pre motoriku veľmi stimulujúce. Takisto množstvo podnetov poskytujú aktivity spojené s upratovaním a údržbou domácnosti.

Na jemnú motoriku dobre vplýva napríklad:

– čistenie zeleniny,

– krájanie banánu na kolieska,

– šúpanie uvareného vajíčka,

– osievanie múky,

– mletie ručným mlynčekom,

– vykrajovanie koláčikov z cesta pomocou formičiek ,

– miesenie cesta,

– vaľkanie cesta valčekom,

– triedenie strukovín (napr. fazule od šošovice a pod.),

– osolenie polievky štipkou soli,

– naberanie surovín pomocou lyžice či naberačky,

– presýpanie surovín z jednej nádoby do druhej,

– naberanie jedla pomocou kuchynskej pinzety,

– ručné vytláčanie šťavy z citrusových plodov,

– zametanie omrviniek zo stola,

– skrutkovanie skrutiek,

Tvorivé aktivity a ručné práce

Všedný deň si určite spestrite nejakou tvorivou aktivitou. Zvyčajne sú možno k tvorivostiam náchylnejšie dievčatá, no aj chlapci si isto nájdu to svoje, čo ich zaujme. Začnite zľahka a postupom času sa môžete dostať k zložitejším ručným prácam, vyžadujúcim už dávku trpezlivosti a citu v rukách.

Príjemným bonusom je, že okrem zlepšovania motoriky si deti vytvoria niečo krásne či užitočné.

Vyskúšajte teda:

– strihanie nožnicami,

– dierkovanie papiera dierovačom,

– vypichovanie obrázkov,

– navliekanie korálok,

– tkanie,

– zapletanie vrkočov alebo korbáčov z vŕbového prútia,

– vtláčanie obrázkov do alobalu alebo polystyrénovej tácky od jedla,

– vypichovanie dierkových obrázkov pomocou špajle do plastelíny,

– modelovanie, stláčanie a hnetenie plastelíny,

– vyrábanie misiek a figúrok z modelovacej hmoty alebo hrnčiarskej hliny,

– bodkované maľovanie pomocou vatových tyčiniek namočených do farby,

– odlepovanie a nalepovanie nálepiek,

– prišívanie gombíka,

– robenie uzlíkov na šnúrke alebo špagáte,

– skladanie mozaiky,

– maľovanie so štetcom,

– vyšívanie na pevný podklad,

– skladanie origami,

– spájanie očiek do reťaze,

– vytváranie geometrických obrazcov pomocou gumičiek na geo-doske,

– zapletanie vrkočov alebo korbáčov z vŕbového prútia,

– vtláčanie obrázkov do alobalu alebo polystyrénovej tácky od jedla,

– vypichovanie dierkových obrázkov pomocou špajle do plastelíny,

– modelovanie, stláčanie a hnetenie plastelíny,

– vyrábanie misiek a figúrok z modelovacej hmoty alebo hrnčiarskej hliny,

– bodkované maľovanie pomocou vatových tyčiniek namočených do farby,

– odlepovanie a nalepovanie nálepiek,

– prišívanie gombíka,

– robenie uzlíkov na šnúrke alebo špagáte,

– skladanie mozaiky,

– maľovanie so štetcom,

– vyšívanie na pevný podklad,

– skladanie origami,

– spájanie očiek do reťaze,

– vytváranie geometrických obrazcov pomocou gumičiek na geodoske,

– zapletanie vrkočov alebo korbáčov z vŕbového prútia,

– vtláčanie obrázkov do alobalu alebo polystyrénovej tácky od jedla,

– vypichovanie dierkových obrázkov pomocou špajle do plastelíny,

– modelovanie, stláčanie a hnetenie plastelíny,

– vyrábanie misiek a figúrok z modelovacej hmoty alebo hrnčiarskej hliny,

– bodkované maľovanie pomocou vatových tyčiniek namočených do farby,

– odlepovanie a nalepovanie nálepiek,

– prišívanie gombíka,

– robenie uzlíkov na šnúrke alebo špagáte,

– skladanie mozaiky,

– maľovanie so štetcom,

– vyšívanie na pevný podklad,

– skladanie origami,

– spájanie očiek do reťaze,

– vytváranie geometrických obrazcov pomocou gumičiek na geodoske,

– pečiatkovanie,

– nanášanie kvapiek vody pomocou pipety.

Nácvik písma

Aktivity  smerujúce priamo k písaniu sú napríklad:

– riešenie labyrintov a bludísk,

– obkresľovanie pomocou šablón,

– spájanie bodiek do obrázka,

– kreslenie kruhov,

– šráfovanie,

– tvarovanie písmen zo šúľku plastelíny,

– obťahovanie tvarov písmen prstom,

– písanie husacím pierkom alebo tenkým drievkom do piesku či krupice.

NEZABUDNITE, ŽE TIETO ČINNOSTI MAJÚ BYŤ V PRVOM RADE PRE DIEŤA PRÍJEMNÉ A MAJÚ HO BAVIŤ. VYBERAJTE PRETO AKTIVITY NAJMÄ NA ZÁKLADE AKTUÁLNYCH ZÁUJMOV VÁŠHO DIEŤAŤA. POPUSTITE UZDU FANTÁZII A UVIDÍTE, ŽE AJ TRÉNING JEMNÝCH ZRUČNOSTÍ JE VLASTNE ZÁBAVA!