Jemná motorika sa dnes u detí podľa mnohých učiteľov a psychológov nevyvíja do ich nástupu do školy dostatočne. Je preto dobré, ak s deťmi v predškolskom veku robíte aj aktivity, ktoré jemnú motoriku posilňujú skôr, ako sú nútené učiť sa v škole písať.
Ľudská ruka je unikátny nástroj. Vďaka jej anatomickej stavbe a umiestneniu palca máme my, ľudia, schopnosť robiť množstvo činností, ktoré vyžadujú jemné, citlivé pohyby. Táto schopnosť presných pohybov nie je vrodená, ale získava sa postupne a časom sa zdokonaľuje. Bábätká si ju prirodzene trénujú už od narodenia tým, že všetko chytajú do rúk, prekladajú predmety z jednej rúčky do druhej a neskôr už majú pohyby rúk dostatočne jemné na to, aby dokázali dvihnúť malý predmet len pomocou palca a ukazováka. Toto všetko pripravuje ich ruky na neskoršie písanie.
V dnešnej dobe sa často stretávame s tým, že už najmladšie deti obsluhujú mobily a tablety s dotykovým ovládaním. Toto ovládanie je však príliš jednoduché a neposkytuje primeranú stimuláciu drobným svalom prstov a rúk. Preto je dôležité, aby mali detské rúčky dostatok rôznorodých podnetov a činností, ktoré im poskytnú potrebný tréning jemnej motoriky na viacerých úrovniach.
Naozaj to nie je zložité a častokrát netreba nič špeciálne pripravovať, ani z toho robiť vedu. Stačí do bežného dňa zapojiť niekoľko jednoduchých aktivít. Môžete sa inšpirovať v našom zozname a časom aj sami prirodzene prídete na ďalšie spôsoby, samozrejme, s ohľadom na vek a aktuálne schopnosti vášho dieťaťa.
Činnosti v domácnosti
V prvom rade sa nebojte zapájať svoje deti do bežných činností v kuchyni. Okrem toho, že sa tu naučia množstvo užitočných vecí, varenie je pre motoriku veľmi stimulujúce. Takisto množstvo podnetov poskytujú aktivity spojené s upratovaním a údržbou domácnosti.
Na jemnú motoriku dobre vplýva napríklad:
– čistenie zeleniny,
– krájanie banánu na kolieska,
– šúpanie uvareného vajíčka,
– osievanie múky,
– mletie ručným mlynčekom,
– vykrajovanie koláčikov z cesta pomocou formičiek ,
– miesenie cesta,
– vaľkanie cesta valčekom,
– triedenie strukovín (napr. fazule od šošovice a pod.),
– osolenie polievky štipkou soli,
– naberanie surovín pomocou lyžice či naberačky,
– presýpanie surovín z jednej nádoby do druhej,
– naberanie jedla pomocou kuchynskej pinzety,
– ručné vytláčanie šťavy z citrusových plodov,
– zametanie omrviniek zo stola,
– skrutkovanie skrutiek,
Tvorivé aktivity a ručné práce
Všedný deň si určite spestrite nejakou tvorivou aktivitou. Zvyčajne sú možno k tvorivostiam náchylnejšie dievčatá, no aj chlapci si isto nájdu to svoje, čo ich zaujme. Začnite zľahka a postupom času sa môžete dostať k zložitejším ručným prácam, vyžadujúcim už dávku trpezlivosti a citu v rukách.
Príjemným bonusom je, že okrem zlepšovania motoriky si deti vytvoria niečo krásne či užitočné.
Vyskúšajte teda:
– strihanie nožnicami,
– dierkovanie papiera dierovačom,
– vypichovanie obrázkov,
– navliekanie korálok,
– tkanie,
– zapletanie vrkočov alebo korbáčov z vŕbového prútia,
– vtláčanie obrázkov do alobalu alebo polystyrénovej tácky od jedla,
– vypichovanie dierkových obrázkov pomocou špajle do plastelíny,
– modelovanie, stláčanie a hnetenie plastelíny,
– vyrábanie misiek a figúrok z modelovacej hmoty alebo hrnčiarskej hliny,
– bodkované maľovanie pomocou vatových tyčiniek namočených do farby,
– odlepovanie a nalepovanie nálepiek,
– prišívanie gombíka,
– robenie uzlíkov na šnúrke alebo špagáte,
– skladanie mozaiky,
– maľovanie so štetcom,
– vyšívanie na pevný podklad,
– skladanie origami,
– spájanie očiek do reťaze,
– vytváranie geometrických obrazcov pomocou gumičiek na geo-doske,
– zapletanie vrkočov alebo korbáčov z vŕbového prútia,
– vtláčanie obrázkov do alobalu alebo polystyrénovej tácky od jedla,
– vypichovanie dierkových obrázkov pomocou špajle do plastelíny,
– modelovanie, stláčanie a hnetenie plastelíny,
– vyrábanie misiek a figúrok z modelovacej hmoty alebo hrnčiarskej hliny,
– bodkované maľovanie pomocou vatových tyčiniek namočených do farby,
– odlepovanie a nalepovanie nálepiek,
– prišívanie gombíka,
– robenie uzlíkov na šnúrke alebo špagáte,
– skladanie mozaiky,
– maľovanie so štetcom,
– vyšívanie na pevný podklad,
– skladanie origami,
– spájanie očiek do reťaze,
– vytváranie geometrických obrazcov pomocou gumičiek na geodoske,
– zapletanie vrkočov alebo korbáčov z vŕbového prútia,
– vtláčanie obrázkov do alobalu alebo polystyrénovej tácky od jedla,
– vypichovanie dierkových obrázkov pomocou špajle do plastelíny,
– modelovanie, stláčanie a hnetenie plastelíny,
– vyrábanie misiek a figúrok z modelovacej hmoty alebo hrnčiarskej hliny,
– bodkované maľovanie pomocou vatových tyčiniek namočených do farby,
– odlepovanie a nalepovanie nálepiek,
– prišívanie gombíka,
– robenie uzlíkov na šnúrke alebo špagáte,
– skladanie mozaiky,
– maľovanie so štetcom,
– vyšívanie na pevný podklad,
– skladanie origami,
– spájanie očiek do reťaze,
– vytváranie geometrických obrazcov pomocou gumičiek na geodoske,
– pečiatkovanie,
– nanášanie kvapiek vody pomocou pipety.
Nácvik písma
Aktivity smerujúce priamo k písaniu sú napríklad:
– riešenie labyrintov a bludísk,
– obkresľovanie pomocou šablón,
– spájanie bodiek do obrázka,
– kreslenie kruhov,
– šráfovanie,
– tvarovanie písmen zo šúľku plastelíny,
– obťahovanie tvarov písmen prstom,
– písanie husacím pierkom alebo tenkým drievkom do piesku či krupice.
NEZABUDNITE, ŽE TIETO ČINNOSTI MAJÚ BYŤ V PRVOM RADE PRE DIEŤA PRÍJEMNÉ A MAJÚ HO BAVIŤ. VYBERAJTE PRETO AKTIVITY NAJMÄ NA ZÁKLADE AKTUÁLNYCH ZÁUJMOV VÁŠHO DIEŤAŤA. POPUSTITE UZDU FANTÁZII A UVIDÍTE, ŽE AJ TRÉNING JEMNÝCH ZRUČNOSTÍ JE VLASTNE ZÁBAVA!